salam

ina comey

persinggahan hidupku

bismillah

Wednesday, March 2, 2011

1) Cinta itu COMMITMENT (KOMITMEN)

Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.


Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah :)



2) Cinta itu INTUITIVE (NALURI)

Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, "cinta itu di hati". Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.


Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?



3) Cinta itu sebahagian NATURE (FITRAH)

Cinta itu fitrah. Betul :) Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.

4) Cinta sering terletak di TOP TOP (PUNCAK)

Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.


5) Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC

Apa tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar. Wah, erti pengorbanan di sini. Bak kata Ustaz Hasrizal, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.


Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata Abang Ed, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya.....



Puncak cinta sebenar. Saya sendiri amat yakin, ia ada pada Tuhan, kembali dan datang dari Tuhan. Tiada yang lain.


Kerna cinta yang Tuhan taburkan, saya sambutnya dan mengikat ukhuwah dengan semua yang lain. Pada keluarga, adik-adik, sahabat dan guru-guru. Ianya cinta yang amat agung. Cinta yang ditaburkan Tuhan dari langit tinggi ke dunia.


Bila segalanya kerna Allah, ikhlas itu utama. Bila cinta kerna Allah, susah senang kita redha. Bila cinta untuk Allah, kita usahakan menurut apa yang Allah perintah. Dia cinta utama. Bila DIA yang utama, segalanya kan berhikmah, dipimpin dan dipantau sentiasa, insyaAllah.

 Ini pendapat ke-2: (kategori definisi cinta kurang dari 10 perkataan)


- cinta itu pengorbanan, toleransi, dan kepercayaan.
- a strong positive emotion of regard and affection
- kerana cinta aku sanggup datang jauh-jauh
- love can make u do stupid things
- cinta tak seindah yg disangka
- Cinta itu bila dua hati saling mencintai.
- love is wonderful but it hurt so much
- cinta itu pengorbanan
- cinta tetap ada maknanya walau harapan tidak seindah realiti.
- Cinta itu adalah bila kau boleh menerimaku seadanya :love:
- Cinta itu manis disulami pahit yg berpanjangan..
- Love is the meaning and the purpose of life..
- Love hurts, love scares, love wounds and mares any heart
- Cinta Itu Nikmat Tapi Azab
- Love is beautiful and beautiful is all about love.
- cinta tu..himpunan perasaan yg diluar kwln..ikhlas krn Allah..


...love covers all sins


sumbernya lupa aku semak..maaf..


Macam2 pendapat ada…




RASA INGIN MEMILIKI:

This ‘lust’ not ‘love’…


Mungkin ini dapat digambarkan dengan perkataan


“cinta harus dibelai sampai mati!!!”


Ini biasanya Cuma perasaan yang dinilai berdasarkan paras dan materialistic…Jadi bila hilangnya paras atau kekayaan si dia yang di sukai..Maka akan hilang rasa cinta…Ataupun..biasa kita dengar tentang kes2..Orang yang telah bertahun-tahun ‘couple’..Namun setelah mereka berpisah atau pasangannya menjumpai orang lain..Timbul rasa untuk bunuh diri atau membunuh orang yang dulunya pernah dicintainya…Bahaya!!!...Katanya “ kalau aku tak dapatmemilikinya, maka tiada siapapun yang boleh memilikinya!”Hurmm…


Ini Cuma pendapatku…


Pendapat kamu??


Ya..terserah pada dirimu sendiri…… =)



Owh…satu lagi peringatanku…

“. Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (syurga)”

Surat an-nur ayat 26…


Ayat ini diturunkan untuk membela Aishah yang terkena fitnah. Jadi Allah membela kesucian Aishah. Ayat ini menunjukan kesucian Aishah dan Shafwan dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasullullah adalah orang yang paling baik maka pastilah wanita yang paling baik pula menjadi isteri baginda s.a.w..


Orang yang aku suka jauh lebih baik dari diriku…Namun perubahan sikap untuk perempuan adakah akan kekal?Sesungguhnya… ini tidak sepatutnya berlaku… ikhlaskan semuanya untuk Allah…


Don’t let love blind your judgement…Aku doakan semua orang yang aku cintai agar bahagia di dunia dan di akhirat…Tentang diriku…Doakan aku semoga tergolong dalam orang2 yang soleh dan diberikan hikmah…


Wallahu'alam.....Aminn.......







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang